Direktlänk till inlägg 1 januari 2009

Denna paj ska jag göra.

Av halvsekel - 1 januari 2009 13:18

Servera den goda pajen med svalkande gräddfil och krispiga tacochips. Tacopaj

Ingredienser 6 port

150 g smör
3 dl vetemjöl
1 tsk paprikapulver
2 msk vatten

Fyllning:
500 g nötfärs
1 msk smör
1 påse tacokrydda
1 dl vatten
2 dl Arla Köket lätt crème fraiche paprika chili
2 dl Arla Köket lätt crème fraiche
250 g coctailtomater
1 dl yellow chili eller green jalapeño
150 g Arla Köket riven ost texmex
1 tsk paprikapulver Gör så här

Sätt ugnen på 225 grader. Hacka ihop smör, mjöl och paprikapulver till en grynig massa, för hand eller i matberedare. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en smidig deg. Tryck ut degen i en pajform eller ugnsfast form, ca 30 cm i diameter. Gör några hål i degen med en gaffel. Ställ formen i kylen ca 30 min. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 12 min.

Bryn köttfärsen i smör. Tillsätt tacokrydda och vatten, låt koka ca 5 min. Blanda lätt crème fraiche paprika chili med lätt crème fraiche i en skål. Halvera tomaterna och låt bitarna med chili rinna av.

Fyll pajskalet med färs och bred på crème fraiche blandningen. Täck med tomathalvor och chili, strö över ost och pudra till sist över paprikapulver.

Grädda pajen i mitten av ugnen ca 25 min, tills osten fått fin färg. Lite mildare kryddning, minska mängden Arla Köket lätt crème fraiche paprika chili med 1 dl och öka motsvarande mängd Arla Köket lätt crème fraiche.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av halvsekel - 14 juni 2009 09:49

Det var ett tag sedan nu. Jag kommer att sammanfatta en del av det som har hänt sedan jag sist skrev. Troligtvis hinner jag inte att skriva något innan midsommar. Vi hörs snart igen. Kram på dig...

Av halvsekel - 24 februari 2009 13:10

Av halvsekel - 25 januari 2009 09:21

Det har hänt en del saker som jag och min familj måste ta itu med, så därför kommer jag inte att skriva på ett tag. ...

Av halvsekel - 20 januari 2009 14:56

Vet inte var det är med mig men det känns att jag är på väg utför. Känner mig tom inombords, har ingenting att skriva om. Min väg känns krokig och brockig just nu. Mitt mående och min hälsa är relativt bra men det är något annat som inte känns bra. D...

Av halvsekel - 17 januari 2009 18:08

Hade tänkt behålla julen till slutet av januari men jag plockade bort det mesta av julsakerna och allt annat som hör julen till på torsdagen och fredagen. Jag antar att en hel del människor har bråttom med att slänga ut grannen och plocka bort allt s...

Skapa flashcards